De Merwedebrug bij Gorinchem op de A27 is vanaf dinsdag in beide richtingen gesloten voor al het vrachtverkeer. Door scheurtjes in de brugconstructie vindt Rijkswaterstaat het uit veiligheidsoverwegingen niet verantwoord om vrachtwagens te laten passeren.

En dat leidt woensdag meteen tot lange files.

Het verkeer op de A27 richting het zuiden moet rekening houden met vertragingen oplopend tot een uur. De politie heeft voor de brug over de Merwede een rijstrook dichtgegooid voor controles. Vrachtwagens die de brug niet meer over mogen worden uit de verkeersstroom naar andere wegen weggeleid.

Rond 17.00 uur stond er een file van 15 kilometer, aldus de ANWB. Ook verkeer dat noordwaarts rijdt moet rekening houden met vertraging.

Ook op de A2 richting het zuiden is het druk. Voertuigen zwaarder dan 3,5 ton kunnen die snelweg wel gebruiken. Dagelijks rijden er volgens Rijkswaterstaat 18.000 vrachtwagens over de Merwedebrug. Omrijden kost 39 kilometer.

Voor onbepaalde tijd gesloten

De scheurtjes werden vorige week ontdekt, waarop in eerste instantie werd besloten de brug af te sluiten voor zwaar vrachtverkeer boven de 60 ton. Nadat op een andere plek is gebleken dat de situatie ernstiger is, geldt de maatregel voor alle vrachtwagens (alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton).

De maatregel geldt voor onbepaalde tijd. Op grond van eerste onderzoeksresultaten had Rijkswaterstaat al besloten om binnen nu en twee maanden de brug aan de onderkant te verstevigen. Op dit moment wordt onderzocht of dit nog versneld kan worden

Wegens de verbreding van de A27 is onder andere gekeken naar de belastbaarheid van de 55 jaar oude Merwedebrug. Uit de berekeningen bleek dat de stalen draagbalken van de brug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen.

De transportorganisaties TLN en EVO schatten de kosten voor omrijden van het vrachtverkeer op zeker een half miljoen euro per dag. Extra inzet van vrachtauto’s en filekosten zijn hier niet in meegenomen. Veiligheid gaat boven alles, onderschrijven de organisaties, maar "gezien de economische impact dienen de maatregelen wel zo snel mogelijk te worden uitgevoerd".

Gevolgen voor de regio

Drie Brabantse gemeenten aan de A27 hebben minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur gevraagd om zeer spoedig herstel van de Merwedebrug en een structurele oplossing voor de toekomst. Aalburg, Werkendam en Woudrichem menen dat er weinig gevoel is voor de impact die de plotselinge sluiting van de brug voor vrachtverkeer en openbaar vervoer heeft in de regio.

"De gevolgen voor de ondernemers en inwoners van het Land van Heusden Altena zijn onacceptabel groot'', schrijven ze in een brief aan de bewindsvrouw.

De gemeenten wijzen onder andere op de veiligheidsrisico's. "De afsluiting betekent dat een grote druk op het onderliggende wegennet in onze regio ontstaat door sluipverkeer en door onwetendheid bij bijvoorbeeld buitenlands vrachtverkeer. Omdat deze wegen daar niet op zijn berekend brengt dit veiligheidsrisico’s met zich mee. Ook zorgt het voor overlast in de kernen van onze gemeenten.''

De drie gemeenten willen op korte termijn een adequate oplossing voor het openbaar vervoer en vragen aandacht voor de schade die bedrijven lijden. "Omrijden heeft grote financiële en logistieke consequenties voor ondernemers.''

Ook de provincie Noord-Brabant heeft de gevolgen woensdag tijdens overleg met de minister onder de aandacht gebracht.